Asalnya Allah menjadikan ruh yang datang dari alam
tinggi (langit) ini berpasangan dengan nafs yang sememangnya telah berasal dari
alam rendah (bumi). Hikmah di jadikan berpasangan begini adalah untuk
menunjukkan setiap makhluk Allah adalah bersifat berhajat antara satu sama
lain. Kesemua yang berhajat kepada yang lain untuk hidup adalah berhajat kepada
Allah. Maka makhluk itu bersifat iftiqor iaitu berhajat kepada kesempurnaan
Allah. Lihatlah Allah SWT menyebut :
z`»ysö6ßÏ%©!$#t,n=y{ylºurøF{$#$yg¯=à2$£JÏBàMÎ7/Yè?ÞÚöF{$#ô`ÏBuróOÎgÅ¡àÿRr&$£JÏBurwtbqßJn=ôètÇÌÏÈ
Maha Suci Tuhan yang telah menciptakan
pasangan-pasangan semuanya, baik dari apa yang ditumbuhkan oleh bumi dan dari
diri mereka maupun dari apa yang tidak mereka ketahui.
(Surah
Yaa Siin : ayat 36)
Ayat ini menjelaskan bahawa tanda kesempurnaan Allah
ialah kerana ia adalah Maha Esa dan Tunggal manakala tanda lemahnya makhluk
yang Ia jadikan ialah berpasang-pasangan. Ia jadikan tanda lemah itu ada pada
makhluknya dengan kejadian yang bersifat lain atau berlawanan dengan Zatnya
yang tidak beristeri, maka Zat Yang Tinggi itu tidak beranak.
Ulama’ telah menyebutkan bahawa ruh di taqdirkan
berpasangan dengan alam rendah kerana tinggi itu lawannya rendah.
NAFS
Syeikh Mohamad Mutawalli Sya`rawi menyebut bahawa dari
segi bahasa Arab, nafs di ambil dari perkataan na fa sa yang bererti lepas.
Yang di maksudkan dengan kata melepaskan di sini ialah
manusia itu, bilamana ia bangun dari tidur, ia memperolehi nafs yang
baru, sebagaimana manusia itu memperolehi hari baru dengan perasaan baru. Nafs
yang baru itu pula di isi ke dalam ruh sebagaimana hari-hari yang di lalui
mengisi umur kehidupan manusia. Ertinya setiap hari, ruh adalah yang lama
tetapi yang baru setiap hari ialah nafs sebagaimana umur manusia itu adalah
satu yang sudah lama di lalui manusia tetapi jadi bertambah bersama hari-hari
yang menjelma.
Dalam huraian tasauf, oleh kerana nafs di jadikan di
alam yang rendah ini (di dunia). Maka ia
adalah bersifat lebih lemah, mudah tunduk dan terpengaruh dengan segala yang
datang kepadanya (waridat) .
Ayat ini menjelaskan bahawa meskipun nafs itu asalnya
baik, tetapi ia mudah tunduk kepada waridat yang datang memujukkan tanpa
meneliti panjang lebar waridat itu baik ataupun jahat. Oleh itu, bilamana ia di
pengaruhi oleh pelbagai jenis waridat yang datang kepadanya, maka mertabatnya
menjadi berubah-ubah kepada tujuh mertabat berdasarkan tahap-tahapnya. Iaitu:
1)
Ammarah
2)
Lawwamah
3)
Mulhimah
4)
Mutmainnah
5)
Radhiah
6)
Mardhiyyah
7)
Kamiliyyah
Kamiliyyah adalah mertabat asal nafs iaitu
mertabat mulia sebelum di rosakkan oleh waridat.
RUH IDHOFI
Ruh Idhofi ialah ruh yang berada bersama ruh hakiki di
dalam badan manusia. Berbeza dengan ruh hakiki yang tidak keluar dari badan
manusia melainkan apabila datang ajalnya, ruh idhofi keluar bilamana seseorang
itu tidur (mati kecil).
Ruh idhofi bererti satu cahaya seni yang di panggil cahaya
sandaran kepada ruh hakiki di dalam badan. Di waktu malam, ia keluar
merayau-rayau di alam syahadah untuk mengambil tenaga malam. Ini kerana malam
itu adalah waktu kehidupan (bekerja)
ruh. Maka badan manusia itu dapat berehat sepenuhnya. Apatah lagi sekiranya
badan itu berada di tempat yang gelap. Ia mampu melihat berbagai-bagai perkara
sekiranya di tambahkan kepadanya kekuatan mengfukoskan. Ia bukan sahaja
mempunyai kekuatan melihat perkara yang telah berlaku, bahkan sebahagian
perkara yang akan berlaku pada kadar yang terbatas, lantas sebahagian pandangan-
pandangan yang di lihatnya itu akan di kirimkan kepada abang (angkat)nya, ruh
hakiki dalam bentuk gambaran berupa mimpi sebagai pemberitahuan untuk di fahami
oleh manusia empunya jasad. Soalnya samada manusia itu memahami isyarat mimpi
itu atau tidak adalah bergantung kepada manusia itu sendiri.
Bilamana ia kembali masuk ke dalam jasad pada waktu yang awal
(sebelum siang), jasad tadi akan memperolehi kekuatan yang maksimun. Jasad yang
memiliki kekuatan yang maksimum ini pula, bilamana di ajarkan supaya sujud
kepada Zat Pencipta, ruh itu pula akan mempunyai kekuatan yang tinggi. Inilah
faedah besar yang akan di perolehi oleh seseorang yang rutin melakukan solat
tahajjud iaitu ruh hakikinya tunduk sujud setelah ruh idhofinya kembali
daripada menyaksikan akhbar.
Catatan:
ª!$#®ûuqtGt}§àÿRF{$#tûüÏm$ygÏ?öqtBÓÉL©9$#uróOs9ôMßJs?Îû$ygÏB$oYtB(ÛÅ¡ôJçsùÓÉL©9$#4Ó|Ós%$pkön=tæ|NöqyJø9$#ã@Åöãur#t÷zW{$##n<Î)9@y_r&K|¡B4¨bÎ)ÎûÏ9ºs;M»tUy5Qöqs)Ïj9crã©3xÿtGtÇÍËÈ
42. Allah memegang jiwa
(orang) ketika matinya dan (memegang) jiwa (orang) yang belum mati di waktu
tidurnya; maka dia tahanlah jiwa (orang) yang telah dia tetapkan kematiannya
dan dia melepaskan jiwa yang lain sampai waktu yang ditetapkan. Sesungguhnya pada
yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir.
(Surah
Az Zumar : ayat 42)
Penggunaan anfus - nafs dengan maksud ruh idhofi iaitu
ruh yang keluar sewaktu tidur menjelaskan kepada kita bahawa kadang-kadang ruh
di panggil juga dengan nafs dan begitulah sebaliknya. Penggunaan ini berbentuk
majazi (simbolik) semata-mata.
Ruh hakiki keluar apabila mati manakala ruh idhofi
keluar sewaktu sang hamba ini tidur. Ruh idhofi keluar waktu malam untuk
memberikan kerehatan yang maksimum kepada manusia.
Ruh idhofi itu perlu balik kepada ruh hakiki di dalam
jasad manusia kerana ia adalah sandaran yang bersandar kepada ruh hakiki. Dalam
erti kata yang lain, seperti peranan nafs, sebagai isteri perlu balik ke rumah
suami dan tidak boleh bertindak sesuka hati, demikianlah ruh idhofi mestilah
balik membantu tuannya juga.
QARIN
Teman ketiga ruh ialah qarin. Ia di terjemahkan oleh
alim ulama kita sebagai bayang kepada ruhtetapi yang lebih tepat ialah
guard(penjaga) ruh. Berkaitan dengannya, Rasulullah SAW bersabda:
عن إبن مسعود قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم مَا مِنْكُمْ مِن
أحَدٍ إلَّا وَقَدْ وُكِّلَ بِهِ قَرِيْنُه مِنَ الجِنِّ وَقَرِيْنُه مِنَ
المَلائِكَةِ قَالُوا وَإِيَّاكَ يَا رَسُولَ اللهِ قَال وَإِيَّاىَ وَلكِنَّ
اللهَ أَعَانَنِى عَلَيْهِ فَأَسْلَمَ فَلَا يُؤْمَرُنِى إلَّا بِخَيْرٍ – رواه
مسلم
–
ح 69 الفصل الأول (2) باب الوسوسة من كتاب مشِكاة المصابيح لمحمد بن عبدالله
الخطيب التبريزى ج 1 المكتب الإسلامى تحقيق محمد ناصر الدين الألبانى صفحة
Daripada Ibn Mas’ud katanya Rasulullah SAW telah bersabda:
Tiadalah seorangpun dari kalangan kamu melainkan sesungguhnya telah di wakilkan
kepadanya qarinnya dari kalangan jin dan qarinnya dari kalangan malaikat,
lantas para sahabat bertanya: (meskipun) kepadamu ya Rasulullah? Sabda
Rasulullah (meskipun) kepada ku tetapi Allah telah menolongku terhadapnya, maka
ia tidak memerintahkanku melainkan dalam perkara kebaikan.
Dalam hadis ini, dengan terang dan jelas sekali
Rasulullah SAW memberitahu kita bahawa Allah SWT telah mewakilkan diri manusia
kepada qarin. Atau dalam kata yang lain, qarin telah di wakilkan oleh Allah
untuk menjaga jasad manusia. Qarin itu bukanlah berasingan dengan diri manusia
itu sendiri malahan menjadi sebahagian dari entiti-entiti atau unsur-unsur yang
bersebati di dalam dirinya bersama-sama dengan ruh. Ini bererti dalam diri
manusia itu ada terdapat satu kuasa bersama-sama ruh yang mempunyai pengaruh yang
kuat dan besar ke atas diri manusia. Ia boleh menundukkan manusia tetapi tidak
mudah bagi manusia untuk menundukkannya. Perlawanan untuk tunduk- menunduk
antara satu sama lain berlaku dalam diri manusia sendiri. Untuk menundukkannya,
manusia mestilah berusaha dengan bersungguh-sungguh dan berterusan serta
memohon pertolongan secara langsung dari Allah supaya qarin itu di tundukkan
kepada perkara-perkara iman dan taqwa yang semestinya menjadi amalan manusia
tersebut.
.
Perkara kedua yang boleh kita fahami dari hadis ini
ialah qarin tersebut terbahagi kepada dua iaitu: 1) ada yang baik, dan 2) ada
yang jahat. Lebih dalam lagi hadis ini menjelaskan manusia itu bukanlah di kuasai oleh satu
qarin yang sekali di kuasai oleh kebaikan manakala sekali yang lain di kuasai
oleh kejahatan pula tetapi sebaliknya hadis ini bermaksud manusia itu di kuasai
oleh dua qarin yang berlawanan antara satu sama lain. Yang satu adalah baik dan
di sifatkan oleh Rasulullah SAW sebagai malaikat manakala yang satu lagi adalah
di kuasai oleh kejahatan dan di gambarkan dalam hadis ini sebagai jin. Ini
kerana perkataan jin seringkali di gunakan untuk setan dan makhluk jahat. Dalam
perlawanan antara dua ini, seperti dua pasukan yang berperang, sewaktu salah
satu dari dua pihak itu menang, maka yang satu lagi adalah kalah.
No comments:
Post a Comment