Sebenarnya ruh adalah satu makhluk yang melalui
perjalanan yang sangat panjang. Di sini kita bahagikan kepada tiga peringkat
sahaja iaitu:
1)
sebelum masuk jasad
(sebelum berada di alam janin)
2)
ketika di dalam
jasad
3)
perjalanan ke alam
tinggi sesudah ke luar dari jasad (alam barzakh)
SEBELUM ALAM
JANIN
Sebagaimana yang telah di terangkan bahawa Alam Lahut
adalah tempat di mana ruh manusia di ciptakan Allah. Alam kedua ialah Alam Jabarut
di mana manusia di pakaikan dengan cahaya sultani dan seterusnya Alam Malakut
pula iaitu ruh manusia di pakaikan pula dengan cahaya malakut yang di sebut
ruhani. Kemudian di turunkan pula ke Alam Mulki dan di pakaikan dengan cahaya
mulki. Di sinilah di namakan ruh jasmani. Setelah itu barulah di turunkan ke
bumi untuk masuk ke sarangnya yang di panggil jasad. Pemindahan ruh kepada beberapa alam ini di
tentukan Allah bagi membolehkan manusia yang akan di gelar khalifah itu dapat
menjalankan tugas sebagai wakil Allah. Namun begitu, ada juga yang menamakannya
tempat di mana ruh itu berada sebelum di masukkan ke dalam jasad dengan nama
alam akmal atau alam mithal - alam yang mengenali hakikat ruh.
RUH DI DALAM JASAD
Di dalam jasad, ruh menemui pengikut dan musuh-musuhnya
yang akan kami perdetailkan dalam bahagian yang akan datang.
Kajian tentang mimpi juga merupakan satu kajian yang
sangat mustahak untuk kita fahami keadaan ruh berada di dalam jasad.
SETELAH MATI
Bilamana seseorang itu mati, samada jasadnya di
letakkan ke dalam satu-satu kubur tertentu atau tidak berkubur, ruhnya yang
tidak mati itu berada di suatu alam yang sangat luas di panggil alam barzakh.
Firman Allah:
`ÏBur NÎgͬ!#uur îyöt/ 4n<Î) ÏQöqt tbqèWyèö7ã ÇÊÉÉÈ
dan di hadapan mereka ada
dinding sampal hari mereka dibangkitkan(Surah Al Mukminun ayat 100)
Di alam barzakh ini, ruh tersebut tidaklah kaku
sebagaimana jasadnya yang mati tersimpan di tanah kuburan itu malahan ruh
tersebut akan terus menerus dapat melihat,
mendengar , merasa dan bergerak dari satu tempat ke satu tempat yang lain. Hakikatnya walaupun jasad sudah mati, ruh
tidak mati. Namun begitu percakapan ruh tidak boleh lagi didengari oleh jasad-jasad
orang hidup. Ruh juga boleh mendengar percakapan dan bunyi sebagaimana riwayat
yang menceritakan Rasulullah SAW bercakap kepada mayat musyrikin Mekah yang
terbunuh dalam perang Badar.
Di antara tempat yang amat di ingini oleh ruh untuk
pergi ialah kembali ke rumah asalnya iaitu di alam jabarut yang tinggi tempat
dari mana ia datang. Ia pulang ke rumahnya seorang diri sebagaimana ia mula
datang. Ia tinggalkan di dunia ini segala yang di perolehinya semasa hidup itu.
Bukan sahaja ia meninggalkan harta benda, sahabat handai, teman taulan, sanak
saudara dan pengaruh serta pangkat malahan juga ia tinggalkan juga pasangannya
nafs yang telah di sifatkan seolah-olah isterinya itu. Kesemua ini di
tinggalkan di dunia ini.
Sekiranya di dunia dulu, suara ruhnya menjadi amat
perlahan sehingga tidak mampu di dengari dalam banyak keadaan oleh jasadnya
kerana suara jasadnya itu lebih meninggi akibat sudah di kuasai oleh nafsu,
pada hari ini, suara ruh ini mula mampu berperanan semula.
Kalaulah kita bayangkan sekejap ruh kita ini berobjek
seperti jasad, maka marilah kita tanyakan diri kita sendiri berani dan mampukah
ruh kita ini pulang sendirian tanpa teman padahal perjalanan itu amatlah jauh.
Ketika di dunia dulu, apabila seseorang menaiki kapal terbang untuk ke luar negara,
ia tidak mahu pergi bersendirian kerana ia hanya akan mahu sentiasa berteman.
Di hari ini, di hari di mana perjalanan yang jauh itu tidak mampu di ukur lagi,
terserahlah kepada tahap keberanian sejauh mana ruhnya sanggup meredahi
perjalanan yang jauh itu.
Soalnya lagi, kenalkah ruh tersebut jalan-jalan yang
perlu di laluinya padahal di sepanjang perjalanan itu, tiada langsung papan
tanda panduan perjalanan dan tiada pula di bekalkan dengan peta atau pelan.
Ketika ruh itu datang kedunia untuk masuk ke dalam jasad pertama kali dulu pula,
tiada siapapun yang ingat tentang perjalanannya kerana perjalanan itu berlaku
sebelum manusia mempunyai akal.
Inilah persoalan-persoalan yang perlu di jawab oleh
setiap manusia kerana ia pasti menghadapinya.
Maka, dalam perjalanan ini, ada ruh yang berjaya sampai ke destinasi dan
ada pula yang tidak mampu tiba ke destinasinya.
RUH DI PINTU LANGIT DAN MI`RAJ
Dalam kisah isra’ dan mikraj yang berlaku kepada
Rasulullah SAW, di terangkan kepada kita bagaimana Rasulullah SAW bersama
dengan penemannya, malaikat Jibril sendiri, yang menjadi penghulu kepada segala
malaikat, di soal siasat oleh malaikat penjaga pintu langit.
Satu lagi catatan tambahan yang perlu di sebutkan juga
di sini ialah bahawa mi’raj itu ertinya mendaki sebagaimana yang di lakukan
oleh Rasulullah SAW pada malam tersebut. Walaupun kita sebenarnya tidak
mengetahui hakikat mendaki yang sebenarnya, tetapi sekurang-kurangnya ia adalah
menerangkan tentang perjalanan dari tempat yang rendah ke tempat yang tinggi.
Demikianlah halnya keadaan ruh, ia akan mendaki ke langit dalam perjalanan
pulangnya kembali ke rumah asalnya dan berulang alik turun naik diantara langit
iaitu alam yang tinggi dengan bumi alam yang rendah ini. Pada perkiraan jasad,
hal ini adalah sesuatu yang amat memenatkan tetapi pada ruh, ini adalah suatu
yang menyeronokkan. Kegembiraan ini di gambarkan dalam sebuah hadis yang
menceritakan ruh berulang alik ke kuburnya bilamana memperolehi salam dari
saudaranya. Sabda Rasulullah SAW:
إذًا مَرَّ الَّرجُلُ
بِقَبرِ أخِيهِ يَعرِفُه فَسَلَّمَ عَلَيهِ رَدَّ عَلَيهِ السَّلامِ وَعَرَفَه , وَإذَا مَرَّ بِقَبرِ لا يَعرِفُه
فَسَلّمَ عَلَيهِ رَدّ عَليهِ السّلام
Apabila
seorang lelaki melalui kubur saudara (seIslam)nya yang ia kenali, lantas ia
memberi salam, ia (ruh si mati) menjawab salam tersebut dan mengenalinya,
demikianlah bilamana seseorang melalui kubur seorang yang ia tidak kenali
lantas memberi salam kepada ahli kubur, ( ruh si mati tersebut ) turut menyahut
salamnya .
Hadis ini menjelaskan kemana sahaja ruh itu pergi, ia
pasti akan balik untuk menjawab salam saudaranya yang hidup yang melalui
kawasan perkuburannya. Hadis ini menjelaskan pergerakan ruh adalah amat cepat
bersesuaian dengan kejadiannya dari cahaya terpilih yang sememangnya boleh
bergerak laju apatah lagi setelah bebas daripada jasad. Hadis ini juga
menjelaskan betapa ruh itu amat-amat menghargai salam saudaranya. Ia
menganggapkan salam itu adalah satu hadiah istimewa dari orang hidup untuknya
kerana pada kalimah salam itu seolah-olah saudaranya yang hidup itu
menghadiahkan satu nama Allah kepadanya. Jarak antara langit dan bumi yang tersangat
jauh pada perkiraan jasad adalah dekat bagi ruh yang turun naik berkali-kali
dengan cepat kerana hukum ruh tidak lagi terikat dengan hukum jasad. Allah
menceritakan jarak itu menjadi dekat sebagaimana yang dinyatakan Allah SWT dalam
Al Quran:
No comments:
Post a Comment