Sunday, May 18, 2014

ruh berhubungan anatara satu sama lain



Allah memegang jiwa (orang) ketika matinya dan (memegang) jiwa (orang) yang belum mati di waktu tidurnya; maka Dia tahanlah jiwa (orang) yang telah Dia tetapkan kematiannya dan Dia melepaskan jiwa yang lain sampai waktu yang ditetapkan. Sesungguhnya pada yang demikian itu terdapat tanda-tanda kekuasaan Allah bagi kaum yang berfikir.
(Surah Az Zumar : ayat 42)
Menurut Ibn Qayyim, ayat ini menjelaskan ruh orang mati yang keluar sesudah mati bertemu dengan ruh yang keluar sewaktu seseorang yang hidup tidur. Bilamana ruh orang mati bertemu ruh orang tidur, mereka berhubungan dan bertanya khabar antara satu sama lain. Setelah itu, ruh orang tidur kembali semula ke jasad tuannya.

Suatu yang jelas dapat kita fahami daripada keseluruhan keterangan di atas adalah bahawa ruh yang baik itu di beri peluang untuk berhubungan dengan saudara-saudara mereka yang telah meninggal. Contoh yang paling jelas ialah Baginda Rasulullah SAW melihat dalam Masjidil Aqsa pada malam isra’ bagaimana Nabi Ibrahim, Nabi Musa dan Nabi Isa duduk dalam satu kumpulan berbincang antara satu sama lain. Meskipun di dunia dahulu mereka bertiga hidup di zaman yang berbeza, tetapi inilah satu kenikmatan yang di perolehi oleh ruh yang bahagia setelah mati.  Dalam ayat yang lain, Allah SWT menceritakan mereka bersama-sama dalam kumpulan yang berbagai-bagai.





(Surah An Nissa’ : ayat 69)
Menurut Ulama Tafsir sebab turun ayat ini adalah berkait tentang seorang lelaki Ansar telah datang menemui Rasulullah SAW dalam keadaan menangis kerana ia merasa amat bimbang kalau-kalau tidak dapat lagi berjumpa Rasulullah SAW selepas baginda wafat.  Lantas Allah menurunkan ayat tersebut menjelaskan mereka kelak akan bersama orang yang mereka kasihi.

Terdapat juga keterangan mereka di alam ruh, bukan sahaja mereka bersembahyang, malahan mereka menunaikan solat  jamaah.

Hubungan juga boleh berlaku diantara seorang yang hidup dengan seorang yang sudah mati. Ini amat jelas sekali dalam peristiwa Rasulullah SAW bertanyakan kepada bangkai golongan kafir musyrikin yang terbunuh dalam perang Badar.

Ibn Qayyim Al Jauziyyah juga turut merakamkan berpuluh peristiwa pertemuan orang hidup dengan orang mati melalui alam mithal di dalam mimpi orang hidup yang sedang tidur seperti:

1)      Khalifah Umar Ibn Abdul Aziz bermimpi melihat Rasulullah SAW dan empat sahabatnya Saidina Abu Bakar, Umar, Uthman dan Ali masuk ke dalam satu istana yang sangat cantik. Ia juga dapat masuk ke dalam istana tersebut dan berada di sebelah datuknya Umar Ibn Al Khattab. Kemudian ia mendengar suara berpesan kepadanya agar istiqamah dan sabar menghadapi ujian dunia.

2)      Abdul Rahman Ibn Ghanam melihat 3 sahabat Nabi SAW iaitu Muaz bin Jabal, Abdullah Ibn Rawahah dan Abdullah Ibn Maz’un menunggang kuda lantas bersalam-salaman dengan mereka setelah mengucapkan ungkapan syukur terhadap kurniaan Allah di akhirat setelah berjaya menghadapi ujian dunia.

3)      Qubaisoh Ibn Aqbah dan Sufyan Ibn Uyainah melihat dalam mimpinya Sufyan At Thauri berada dalam keadaan selamat.

4)      Bapa saudara Rasulullah SAW, Al Abbas Ibn Abdul Muttalib melihat Saidina Umar bergembira dalam mimpinya setelah ia memohon dari Allah hampir setahun lamanya.

Dalam konteks kehidupan kita hari ini kita seringkali terdedah kepada keadaan:

1)      Seorang yang di kasihi atau mengasihi bermimpikan antara satu sama lain. Sering kali berlaku, seorang ibu atau bapa bermimpikan anaknya di masa kesusuhan anak tersebut dan demikianlah sebaliknya.

2)      Mangsa yang di sihir kadang-kadang bermimpikan    
penyihir yang menghantarkan syaitan untuk mengganggunya dan menyakitinya.

Contoh lain yang boleh kita lihat ada seperti: Sulaiman telah mengerjakan umrah bagi pihak bapanya yang telah meninggal dunia pada tahun 1997. Ini merasakan amat perlu untuk menunaikan umrah bagi pihak bapanya itu kerana bapanya tidak sempat memijakkan kakinya ke tanah haram sewaktu hayatnya. Ia berpakaian ihram sebagaimana lazimnya.  Sekembalinya pulang dari bermiqat di Tana’em, ia terus tawaf tujuh pusingan mengelilingi Kaabah yang mulia itu. Seterusnya ia melakukan pula sa’ie dari Soffa ke Marwah. Sepanjang perjalanan ibadat itu, ia memohon istighfar bagi pihak bapanya itu. Setelah melakukan sa’ie pusingan ke tiga, dalam meneruskan pusingan ke empat, ia merasakan amat letih tidak mampu lagi meneruskan perjalanan sa’ienya. Kaki di rasakannya berdenyut-denyut. Sendi-sendi terutama di bahagian lututnya pula di rasakan seperti menggigit-gigit di kakinya. Kerana keletihan itu, ia mengambil keputusan untuk berehat di bahagian yang berdekatan dengan pintu Babus Salam. Tiba-tiba ia ternyenyak di situ. Dalam tidurnya itu, ia bermimpi bapanya datang memberitahu bahawa ia amat berhajat kepada duit seratus ringgit. Bilamana ia menghulurkan wang tersebut setelah mengeluarkannya dari poket, ia melihat bapanya terharu, terus sahaja ia terjaga dari lenanya itu. Ia tidak mengetahui apakah maksudnya mimpi tersebut. Setelah di tanya kepada orang-orang soleh, mereka menasihati agar Sulaiman bersedekah wang seratus ringgit bagi pihak bapanya. Kisah ini menggambarkan bagaimana ketika ia mengerjakan umrah itu, bapanya menghubunginya melalui alam mithal. Dari keterangan di atas fahamlah kita bahawa bilamana kita bermimpi berjumpa seseorang yang telah mati seumpama ibu atau ayah, bererti berlaku pertemuan dan ziarah antara kedua di alam ruh melalui pendekatan alam mithal


KEADAAN RUH YANG GEMBIRA

عَن إبن مسعود قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : أَروَاحُ الشُهَدَاء عِندَ اللهِ فى حَوَاصِل طَيرٍ خَضرٍ تَسرَح فى أَنهَارِ الجَنَّةِ حَيثُ شَائَت ثُمّ تَأوى إِلى قناديل تَحتَ العَرِش                                                                                                                                                                                رواه مسلم

Dari Ibn Mas’ud meriwayatkan bahawa Rasulullah SAW telah bersabda: Ruh-ruh orang yang mati syahid di sisi Allah berada di dalam temolok burung hijau terbang pergi ke sana kemari di antara sungai-sungai syurga kemudian bersarang kepada lampu-lampu di bawah arasy –Riwayat Muslim

Gambaran kegembiraan ruh orang yang mati syahid dapat di lihat berdasarkan hadis ini dalam bentuk mereka bergerak ke sana sini dalam temolok burung hijau laksana seorang bisnessman yang sibuk travel ke sana sini menaiki kapal terbang menjalani urusan bisnessnya.

Dari hadis di atas kita dapat memahami bahawa ruh yang bahagia akan merasa seronok bilamana dapat berhubungan antara satu sama lain termasuk dapat melakukan bersembahyang, berzikir, ziarah menziarahi dan berkumpul serta mengikuti majlis zikir dan ilmu bahkan juga untuk meneruskan jihad.

Sabda Rasulullah SAW:

عن أنس بن مالك رضى الله عنه قال قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : ( مَا أحَدٌ يَدخُلُ الجنةَ يُحِبّ أن يَرجِعَ إلى الدُّنيا وَلَه مَا عَلى الأرضِ مِن شَئٍ , إلا الشَّهيد يَتَمَنّى أن يَرجِعَ إلى الدّنياَ فَيقتل عشرَ مَرّات لِما يَرَى مِنَ الكَرامة )
رواه البخارى فى كتاب الجها د والسير باب 21 تمنى المجاهد أن يرجع إلى الدنيا ح  2816

Di riwayatkan daripada Anas Bin Malik RA katanya Rasulullah SAW ada bersabda: Tidak ada seorangpun yang memasuki syurga mempunyai cita-cita untuk kembali semula ke dunia padahal tiada apa-apa (kebaikan) dunia untuknya melainkan orang yang mati syahid, ia berharap untuk balik semula ke dunia lalu ia di bunuh berpuluh-puluh kali lagi, kerana melihat kemuliaan (kawan-kawannya yang lain yang di perolehi oleh mereka yang syahid)


Maka jelaslah kepada kita di sini bahawa sebagai manusia yang sifatnya bermasyarakat, maka setelah mati, ruh-ruh yang baik terus mahu dan dapat terus bermasyarakat di antara satu sama lain. Maka itulah sebabnya Nabi Yusuf berdoa kepada Allah dalam amalan hariannya agar ia dapat terus bermasyarakat dengan golongan yang baik di alam ruh (barzakh) setelah meninggal kelak sebagaimana yang ia telah memperolehinya sewaktu hidup di dunia ini. Ini  dinyatakan sendiri oleh Allah dalam surah Yusuf: 

No comments:

Post a Comment