Sunday, May 18, 2014

menyingkap ruh anda

MENYINGKAP RUH ANDA DI ALAM MITHAL


Adakah anda pernah berfikiran untuk ingin mengetahui hal keadaan keluarga anda di dalam kubur. Sekiranya jawapannya tidak, maka pernahkah anda bertanya mengapa anda tidak mahu mengetahui lebih mendalam perkara ghaib?

Hal ini jangan di rasakan pelik ataupun mustahil di capai. Kepada mereka yang jujur dan bersih hati untuk lebih yakin dan percaya kepada alam ghaib dan kebesaran Allah, hal ini boleh di capai sekiranya ia terpilih di sisi Allah. Pencapaian ini termasuk dalam ilmu ahwal (ilmu rasa) yang menjadi pembuka kepada ilmu asrar (campakan cahaya kefahaman secara direct kedalam hati yang bersih). Ini bukanlah ilmu aqli yang boleh di pelajari dalam kelas-kelas di universiti dan di dapati dalam buku-buku yang memenuhi khutub-khanah di negara anda. Ia termasuk dalam bab man la yazuq la yazri  ( من لا يذق لا يدرى    ) Perkara ini boleh di capai melalui cara bersembahyang hajat dan berdoa kepada Allah agar di tunjukkan melalui alam mimpi.

Maka kita bukan sahaja dibolehkan berdoa supaya Allah tunjukkan penyakit ruh yang melekat pada diri kita dan bagaimanakah rawatan yang perlu di lalui oleh kita. Malahan di suruh berbuat begitu. Demikianlah juga berdoa untuk melihat hal keadaan ahli keluarga kita yang telah mati.

Meskipun ada pertikaian tentang apakah yang datang dalam mimpi itu adalah sebenarnya ruh, atau qarin si mati datang kepada kita atau ruh idhofi kita melihat keadaan qarin atau ruh atau nafs tetapi sekurang-kurangnya sedikit sebanyak ia memberikan gambaran yang kita ingin tahu itu.


MELAKUKAN SINGKAPAN

Mimpi ini boleh dihasilkan dengan cara berdoa dan sembahyang hajat. Caranya ialah lakukan sembahyang hajat beberapa rakaat setiap malam dalam tempoh beberapa lama. Sesudah solah hajat tadi lakukan amalan zikir yang berterusan.

Di antara zikir-zikir yang seringkali di sarankan oleh Ulama’ ialah zikir Asmaullah, terutamanya zikir ismuz Zat. Iaitu zikir Allah Allah. Caranya sebagaimana yang di sebutkan oleh sebahagian ulama’ ialah;
1)      Duduk bersila dalam keadaan tangan memegang lutut;
2)      Pejamkan mata;
3)      Kuncikan lidah dengan cara menongkatkannya ke langit;
4)      Tarik nafas dalam-dalam secara perlahan dengan membayangkan kalimah ALLAH pada hati. Kumpulkan tenaga sebanyak yang mungkin sehingga perut menjadi kempis dan dada menjadi mengembang;
5)      Tahan nafas selama yang mungkin dengan membayangkan kalimah mulia itu menghisap segala hijab yang berada di segenap penjuru dalam badan;
6)      Hembuskan keluar dengan membayangkan segala hijab yang terkumpul itu keluar melalui bahagian dalam badan;
7)      Tarik semula nafas;
8)      Lakukan secara bertubi tubi.

Adapun lain-lain zikir Asmaullah yang perlu di lazimi juga ialah seperti:
Ya `alimu al ghaibi was syahadah ( يا عالم الغيب والشهاذة  ) bermaksud Wahai Tuhan Yang Maha Mengetahui Perkara Yang Ghaib Tersembunyi Dan yang Nyata. Zikir ini menyerlah rahsia yang tersembunyi.

Ya musawwiru يا مصور bermaksud Wahai Tuhan yang menggambarkan makhluk kepada rupa-rupa yang berbagai-bagai.

Orang yang ingin melihat sesuatu yang tersembunyi seperti simbolik ta’bir mimpi, penyakit, niat seseorang terhadapnya - siapakah yang berniat buruk terhadapnya dan bagaimanakah ia melakukannya - akan memahami dengan jelas. Zikir ini juga mampu memancarkan ilham berupa kiasan dan bandingan yang tajam dalam penerangan sesuatu ilmu.

Ya Fattah يا فتاح bermaksud Wahai Tuhan Yang Maha Membuka (yang tertutup atau terkunci. Hukama’ menghuraikan kekuatan zikir ini akan membukakan kepada hati untuk melihat ilmu batin dan ma’rifat rahsia ketuhanan.

Ya Basirيا بصير  bermaksud Wahai Tuhan Yang Maha Melihat. Ulama’ menyebutkan bahawa pengamalnya secara umum akan mampu menyuluh isi hati yang dalam, melihat perkara lembut.

Ya Khabir يا خبير bermaksud Wahai Tuhan Yang Maha Mengetahui. Rahsia zikir ini memberikan kepada pengamalnya dapat melihat secara sedar dan mimpi perkara yang di ingini.

Ya roqib يا رقيب bermaksud Wahai Tuhan Yang Maha Memerhatikan dengan teliti. Pengamalnya akan dapat mengecam perbezaan yang wujud antara perkara-perkara yang tersembunyi.
Ya Syahidu  يا شهيد bermaksud Wahai Tuhan Yang Maha Menyaksikan.
Ya zahir   يا ظاهر bermaksud Wahai Tuhan Yang Maha Zahir (jelas) membukakan yang tersembunyi sehingga dapat di lihat dengan nyata.

Ya batin يا باطن  bermaksud Wahai Tuhan Yang Maha Tersembunyi. Zikir ini mampu membukakan kepada pengamal yang meliziminya untuk melihat perkara-perkara tersembunyi.

Ya hadi  يا هادى  bermaksud Wahai Tuhan Yang Maha Pemberi Petunjuk. Untuk memilih yang benar dalam banyak- banyak jalan yang keliru.


Ya rashid   يا رشيد  bermaksud Wahai Tuhan Yang Maha Cerdik. Kekuatan zikir ini dapat mencari panduan ke jalan yang benar. Ilham yang terbentuk dari cahaya zikir ini menemukan ahlinya kepada jalan yang tepat.

PERINGKAT PERINGKAT YANG DI ALAMI SEWAKTU ZIKIR


Tangga-tangga yang perlu di lalui  untuk tujuan menyuluh sewaktu berzikir ialah :
Peringkat pertama   : Intibah.
Peringkat Kedua      : Isyraq
Peringkat Ketiga      : Musyahadah


DARI INTIBAH KEPADA ISYRAQ

Manusia seringkali berzikir dengan hati yang kosong. Ini menyebabkan ia berkesudahan dengan tidur lena dan tidak memperolehi apa apa dari zikirnya itu. Oleh itu, seseorang yang berzikir hendaklah memulakan zikirnya dengan tafakkur dan tazakkur. Tafakkur ialah mengetahui atau berusaha untuk mengetahui apa yang ia ingin cari dalam dirinya yang gelap itu melalui zikir yang ia amalkan ini. Tazakkur pula ialah mengetahui bagaimanakah cara untuk mengeluarkan apa yang di cari atau diperolehi daripada tempat ia tersepit ke dalam itu.

Lazimnya pada permulaan seseorang berkecimpung dalam samudra zikir, ia akan mengambil masa untuk memerhatikan wujudnya cahaya seumpama sang suria pada rawangnya. Rawang ialah titik tengah antara dua bulu keningnya. Maka, bilamana seseorang memejamkan matanya dan meneruskan zikir, ahli yang berkelana akan merasakan terdapat bebola nur keluar melompat-lompat dalam bentuk momentum dari pasaknya yang berpaksi di rawangnya. Dalam erti kata yang lain, sewaktu ia hanyut dalam alam zikir, ia seolah-olah melihat di bahagian rawang tersebut pergerakan cahaya zikirnya hanyut dalam lautan dirinya seperti sebuah kapal yang sedang belayar di laut menuju ke satu destinasi yang telah di jadualkan.  Bilamana ia di lihat dari sebuah kapal terbang di angkasa raya, kapal laut itu seolah-olah terapung-apung tidak bergerak. Setelah beberapa lama di tumpukan kepada perjalanan zikirnya itu, mulalah muncul satu gambaran yang amat kabur tertera pada skrin yang di panggil rawang tadi. Rawang tersebut telah bertukar seolah-olah menjadi satu skrin yang akan memaparkan sesuatu gambaran tertentu. Di saat inilah seseorang itu dikatakan berada di panggil alam intibah.

Bilamana di pertekunkan lagi zikirnya beberapa lama sehingga gambaran cahaya tadi lenyap dan di ganti pula oleh satu gambaran yang lebih jelas. Gambaran kedua ini di panggil isyraq.


DARI ISYRAQ KEPADA MUSYAHADAH

Kami telah sebutkan pada peringkat pertama yang akan di lalui dalam meneropong saka ialah maqam intibah. Pada peringkat ini, hanyalah penggambaran yang kabur yang di perolehi sewaktu seseorang berzikir.

Pada peringkat ke dua pula bilamana gambaran yang menjelma di rawang yang terletak di tengah-tengah antara dua kening kita menjadi lebih terang dan jelas, ia di panggil pula sebagai  Isyraq.

Sebagaimana yang telah di terangkan bahawa proses pertukaran gambar dari lapisan yang kabur kepada lapisan yang semakin terang dan jelas menunjukkan cahaya zikir telah mampu memberikan gambaran tadi kekuatan untuk bertajalli di hati. Orang salik menyebutkan dengan ungkapan tasauf satu istilah iaitu mithal bertajalli di alam malakut menghasilkan musyahadah pada diri.

Mithal ertinya orang yang berzikir akan dapat melihat melalui alam mithal imej-imej yang pasti akan tertera di skrin, imej itu bermaksud menerangkan tentang sudut-sudut diri yang di cari dalam persembunyiannya yang penuh dengan kegelapan tersebut. Bertajalli pula bermaksud imej yang terjelma itu pada skrin (rawang yang terletak di tengah-tengah dua bulu keningnya itu.)
Yang di maksudkan dengan alam malakut ialah hati.
Ini kerana hati adalah bateri yang bila mana tenaganya kuat, akan dapat menjelaskan gambar yang kabur.

Gambaran yang ia akan lihat pada skrin di antara dua bulu keningnya itu adalah dirinya. Gambaran tersebut menceritakan keadaan dirinya yang dalam keadaan biasa tidak dapat ia fahami. Melalui zikir yang berterusan , ia akan memahaminya.




TEMPOH

Tempoh yang perlu di ambil oleh seseorang yang berzikir tadi untuk satu-satu peringkat  iaitu dari maqam intibah kepada maqam isyraq adalah berbeza antara seorang dengan seorang yang lain. Ada yang cepat dan ada pula yang lama dan lambat perjalanannya.


FAKTOR KEPADA TEMPOH TERSEBUT

 Ini di sebabkan oleh beberapa keadaan samada keadaan diri seseorang  mangsa saka tersebut iaitu:

1)      Jenis diri (kejadian asal tanah - ibarat jenis kereta yang di tunggang)
2)      Tahap kesucian
3)      Tahap kesungguhan beramal
4)      Jenis makanan yang di makan
5)      Tempat dan masa yang di pilih untuk beramal


Untuk keterangan yang lebih detail dalam hal ini, sila lihat buku kami saka siri 3.

No comments:

Post a Comment