109
Ayat ini
bertujuan untuk menerangkan tentang betapa luasnya ilmu ALLAH .Ilmu dan
pengetahuanNya yang tidak terhingga itu di bahagikan oleh alim ulam kepada 3 bahagian iaitu :
1) ILMU
ASRAR- pembukaan berbentuk wahyu@ ilham dari malaikat
2)ILMU
AHWAL- ilmu yamg diperolehi secara rasa seperti khusyuk.zuhud
3) ILMU
AQLI- Yang diusahakan oleh manusia melalui pembelajaran
,perbincangan,perkongsian minda dan sebagainya lagi.Ilmu-ilmu ini dinamakan
ilmu aqli kerana ilmu jenis ini di simpan dalam satu bekas/acuan yang dinamakan
aqal.
Asal segala
cabang ilmu adalah usul asrar.lalu berkembang kepada ilmu rasa dan seterusnya
terbina ulum aqli.
Ini adalah
kerana asal segala masyarakat manusia datang dari seorang diri manusia asal
entiti diri dalam diri manusia adalah ruh.bilamana ruh turun ke bumi ia bertemu
dengan jiwa (nafs),hasil bersamanya ruh
dan jiwa, mana terhasillah pula yang ketiga iaitu aqal.
Ruh itu
kerjanya ialah membuat keputusan terhadap kehendak-kehendak yang ada di dalam diri. Maka makanannya
adalah ilmu asrar.
Jiwa(nafs)
yang sikapnya suka meminta-minta makanannya ialah ilmu ahwal/ilmu rasa.
Manakala
akal yang fungsinya ialah memikirkan cara-cara untuk mendapatkan apa yang di
ingini jiwa itu, makanannya adalah ilmu aqal.
Bilamana
kita sebutkan tadi bahawa dari ilmu asrar tercipta ilmu rasa /ahwal, dari ilmu
ahwal tercipta ilmu aqli.manusia hari ini mengetahui dengan cara belajar ilmu
aqli,maka ramailah yang mengaku cerdil pandai itu tidak memiliki ilmu
asrar.Sedangkan sepatutnya ia perlu menggunakan ilmu aqli untuk melonjak ke
ilmu ahwal/rasa seterusnya sampai ke ilmu asrar.
Ertinya ilmu
aqli( yang kita pelajari dengan manusia di sekeliling kita) adalah permulaaan
semata-mata dan yang hendak di tuju itu ialah ilmu asrar.ilmu asrar itu, tersangatlah
luas tidak boleh di bandingkan dengan oilmu aqli yang sememangnya sudahpun luas
ini.
No comments:
Post a Comment