Sunday, May 18, 2014

alam mithal

Alam al mithal pula ialah alam pertengahan antara alam ruh dan alam jasad. Ia lebih kasar dan berat dari alam ruh tetapi lebih ringan dari alam jasad. Di alam inilah berlakunya penjelmaan jin, malaikat, syaitan dan diri manusia yang tidak ia kenali iaitu diri yang berada dalam kegelapan.

PENJELMAAN  MALAIKAT

Contohnya Jibril menjelma sebagai lelaki untuk memberitahu Maryam bahawa ia akan memperolehi bayi lelak

Lain-lain kisah penjelmaan malaikat di alam maya boleh kita lihat dalam kisah-kisah :
1)      Penjelmaan Malaikat Jibril dalam bentuk seorang lelaki berpakaian serba putih datang bertanyakan Rasulullah SAW dalam satu majlis ilmu bertujuan mengajarkan para sahabat tentang islam, iman, ihsan dan kiamat.

2)      Penjelmaan malaikat dalam bentuk seorang lelaki dalam kisah budak menjualkan baqarah dalam Surah Al Baqarah.

3)      Penjelmaan Jibril dengan rupa Dehyah ibn al Kalbi




KEDUA : PENJELMAAN JIN

Jin menjelma rupa manusia dalam melaksanakan perintah nabi Sulaiman AS

KETIGA SYAITAN MENJELMA DALAM RUPA MANUSIA

Termasuk syaitan ialah syaitan yang hakiki dan jin yang jahat. Allah SWT menceritakan dalam Perang Badar terdapat syaitan yang merangsangkan golongan musyrikin supaya memerangi Nabi SAW. Beliau telah merupakan dirinya dengan rupa seorang pemimpin badwi terkenal bernama Suraqah.



1)      Dalam kisah pemecahan patung al latta. Rupa seperti seorang lelaki yang sangat marah menjelma dari dalam patung tersebut sewaktu patung tersebut di pecah selepas Pembukaan Mekah. Ini menunjukkan syaitan walaupun tersembunyi ia tetap ada hakikat jasad iaitu jasad yang halus tidak nampak di lihat dengan mata kasar. Ia menjelma pada waktu tertentu seperti waktu ia tewas.

2)      Dalam masyarakat kita, seringkali kita mendengar jelmaan-jelmaan jin seperti jelmaan hantu raya mengikut rupa tuannya. Demikianlah juga jembalang menggunakan atau memasuki alam mithal dan membentuk imej yang boleh berubah kepada beberapa peringkat saiz. Demikianlah juga beberapa peringkat bentuk jelmaan gangguan hantu syaitan yang lain. Namun begitu asalnya adalah satu hakikat yang tidak boleh di lihat dengan mata kasar.




KEEMPAT PENJELMAAN DIRI MANUSIA YANG TERSEMBUNYI MEMPAMERKAN HAKIKAT  KEWUJUDAN ATAU KEADAAN DIRINYA

Pada diri setiap manusia terdapat beberapa entiti diri yang ghaib. Diri-diri ini tidak mungkin dapat di lihat oleh tuan empunya diri melainkan bilamana berlaku penjelmaan entiti diri tersebut dalam mimpi sewaktu tidurnya ataupun melalui usaha-usaha penyingkapan terhadap diri yang tersembunyi itu seperti melalui cara berzikir peneropongan ke dalam diri yang tersembunyi itu. Maka, dengan berzikir, penjelmaan diri-diri tersembunyi manusia tersebut kepada tuannya seringkali pada peringkat awalnya muncul dengan rupa yang simbolik seperti rupa binatang, atau kenalan-kenalannya. Sekiranya di teruskan zikir berpanjangan, penjelmaan rupa diri yang tersembunyi juga akan terjelma lebih jelas dan nyata sewaktu berzikir. Gambaran yang tertera pada rawang sewaktu berzikir juga menerangkan tahap diri kita sendiri atau hubungan manusia dengan alam sekeliling samada hubungan berbentuk lahir atau batin.

Untuk memahami bahagian yang pertama ini, marilah kita melihat beberapa contoh mimpi:
1)       Semasa tidur, manusia sentiasa bermimpi hal-hal    yang berkaitan dengan dirinya. Kadang-kadang ia bermimpi yang buruk-buruk seperti jatuh dari bukit, jatuh dari bangunan, di landa banjir atau ombak besar. Ia sendiri tidak tahu mengapa gambaran mimpi sebegitu datang dalam tidurnya. Manusia juga tidak mengetahui apakah maksudnya mimpi tersebut. Namun begitu hakikat mimpi tersebut adalah bertujuan menerangkan tentang cabaran yang sedang menunggunya di hari depannya. Cabaran itu di beritahu oleh ruh idhofinya kepada tuannya melalui alam mithal. Hakikatnya gambaran yang ia lihat dalam mimpi adalah simbolik-simbolik yang mempunyai makna dan pengertian yang tersendiri yang perlu di gali.   
  
2)      Bilamana seseorang itu berzikir dan tumpuannya pada titik tengah tulang rawang yang terletak di tengah-tengah perantaraan dua keningnya, maka ia akan merasakan ia nampak cahaya yang menerangkan sesuatu yang kalau ia berterusan melakukannya, gambaran-gambaran tersebut akan dapat menunjukkan jalan-jalan untuk mengungkaikan masaalah yang di hadapinya. Ini menerangkan dalam berzikir juga seseorang boleh melihat diri dan hal yang bersangkutan dengannya melalui alam mithal juga.

3)      Contoh seseorang yang terjaga waktu subuh dan berhasrat untuk bangkit dari tidur untuk mengerjakan sembahyang subuh tetapi malangnya terlena semula lantas bermimpi ia menunaikan sembahyang subuh padahal masih terlentang di atas katil. Bilamana ia tersedar kembali daripada lenanya, ia berasa amat kesal kerana belum bersembahyang lagi. Pada fikirannya ia berkata alangkah bahagianya ia sekira ia telah benar-benar menunaikan sembahyang subuh tersebut.  Kejadian ini bertujuan menjelaskan melalui alam mithal bahawa betapa kadang-kadang ruh yang baik di belenggu oleh nafsu sehingga badan menjadi berat  tidak dapat menunaikan ibadat.

4)      Demikianlah juga penjelmaan qarin ( orang sudah mati yang di temui oleh orang hidup) di tempat-tempat dan masa-masa tertentu.

5)      Dewasa ini, di zaman yang lebih canggih, terdapat juga imej manusia yang muncul pada screen TV, cermin, rakaman bergambar yang di golongkan sebagai alam mithal. Umpamanya, TV menyiarkan Obama Barrack sedang berucap di hadapan wartawan di White House. Gambar yang di lihat pada skrin TV itu bukan sebenarnya Obama. Itu adalah imejnya sahaja. Masakan Obama boleh masuk dalam TV yang sebesar 24 inci. Ia pula boleh berada di tiap-tiap rumah yang penghuninya membuka TV. Itu hanyalah pancaran yang menjelmakan imejnya, bukan hakikat dirinya.

6)      Gambar photo yang di ambil oleh kamera juga di   namakan mithal iaitu gambaran sebanding tuan asalnya meskipun gambar tersebut adalah kaku.







  

No comments:

Post a Comment