MERTABAT RUH DALAM DIRI MANUSIA
Al Allamah Al Murtadha di dalam syarah Ehya Ulumiddin telah
membahagikan Ruh manusia kepada beberapa mertabat iaitu :
Ruh Hassas
Ruh Khayali
Ruh ‘Aqli
Ruh Fikri
Ruh Qudsi
Setelah ruh masuk ke dalam jasad manusia, ia di temani
oleh jiwa dan akal.jiwa itu bersifat seperti isterinya manakala akal pula
bersifat seperti anaknya. Bilamana akal seseorang berkembang, manusia teruji
dengan kedatangan syaitan yang menunggang nafsu untuk mempedayakan manusia.
Bilamana syaitan dapat menguasai jiwa dan akal, maka ruh jadi lemah kerana
terperangkap dalam tipu helah syaitan. Maka pada peringkat ini di namakan ruh
khayali. Bilamana seseorang itu membersihkannya dari segala kekotoran dan
kekejiannya , maka ia naik dari satu peringkat kepada peringkat yang seterusnya.
Mertabat Ruh Qudsi adalah mertabat paling tinggi sekali kerana pada mertabat
ini, seseorang akan berada sebagaimana hakikat keadaan asal ruhnya.
Di alam kehidupan ini, bilamana seseorang yang berjaya
mencapai tahap inilah maka berhimpunnya mereka yang dekat dengan Allah seperti
golongan wali, nabi-nabi dan Rasul-Rasul. Inilah mertabat yang perlu di capai
oleh setiap manusia biasa seperti kita.
SARANG RUH
Di manakah ruh itu bersarang di dalam badan manusia
adalah suatu rahsia misteri yang amat menakjubkan kerana sehingga kini,
perbincangan tentangnya di kalangan ahli ilmu tidak pernah mencapai satu kata
putus. Ini kerana setiap bahagian badan manusia ada menunjukkan ruh terkandung
di dalamnya. Tetapi kewujudannya tidak dapat memberitahu kepada kita di mana ia
berada. Ada yang berkata ruh manusia adalah terletak pada jantungnya, ada pula
yang berkata pada hati dan ada pula yang berkata ia berada di kesemua bahagian
badan. Pendapat yang paling kuat dan tepat di kalangan ahli muktamad ialah hati
kerana itulah hati di panggil sebagai istana ruh.
Ruh menjalankan fungsinya memberi kehidupan kepada
manusia secara senyap seolah olah ia satu makhluk yang bisu dan bersembunyi. Ia
hanya kadang-kadang dapat di lihat oleh mereka yang soleh di alam mithal
melalui cara berzikir seperti mengamalkan zikir Ya musowwiru.
Manusia tidak boleh mengeluar atau menghalaunya selagi
belum sampai ajal. Bilamana ia keluar, tiada seorang pula yang boleh memanggilnya
balik untuk masuk semula ke dalam badan.
HAKIKAT RUH DAN KEMATIAN
Di dalam menghuraikan tentang ruh, al Allama Murtadha
az Zubaidi di dalam syarah Ehya Ulumiddin Imam Ghazali telah membawa beberapa
contoh untuk memahami hakikat ruh seperti;
Api pelita bernyala setelah di
cucuhkan mancis padanya. Sebab ia bernyala ialah kerana terdapat minyak dalam
pelita tersebut. Bila ia di padamkan, kemanakah di simpan api tersebut, padahal
minyak masih terdapat dalam pelita tersebut? Api bernyala itu adalah
seolah-olah ia berada di satu alam yang di namakan kehidupan, di mana kewujudan
ruh dapat di ketahui dengan adanya api itu bernyala, manakala api itu padam
pula adalah seolah-olahnya ia berada di satu alam lain yang di namakan alam
kematian. Ruh itu tetap ada, tidak mati tetapi di sembunyikan dari pengetahuan
kita. Kita tidak mengetahuinya kerana mata kita tidak dapat melihatnya.
Yang pertama di masukkan dalam bab
discovery (yang boleh di singkap dengan kajian, pembelajaran, dan pemerhatian
manakala yang kedua di senaraikan dalam kumpulan covered (yang tidak mudah
untuk di singkap. Yang jenis kedua inilah tujuan diturunkan Kitab dari langit
supaya manusia memahaminya.
Beliau juga membawakan contoh kedua
iaitu: Ketika terciptanya pokok, satu hakikat ialah getah telah tersedia wujud
pada pokok tersebut tetapi belum muncul lagi, setelah ia mencapai tahapnya, ia
muncul pada pokok tersebut. Soalnya di waktu mudanya, di mana getah itu berada?
Berapa banyakkah pula jumlahnya kalaulah di kumpulkan kesemuanya?
Marilah kita lihat perbandingan ketiga pula iaitu apakah
yang akan berlaku bilamana sesuatu enjin yang sedan berfungsi di matikan
suisnya, maka jawabnya tentulah enjin tadi menjadi mati. Soalnya di manakah di
simpankan pergerakan dan tenaga enjin tadi?
Contohnya mesin basuh, apabila di petik
suisnya, maka ia bergerak, bilamana di padamkan suis tersebut, ia tidak
bergerak. Soalnya, semasa dipadamkan itu, di manakah disimpankan pergerakan
yang ada pada waktu di petik tadi? Di manakah kekuatan memusing dan memulas
tadi? Di manakah pula kekuatan mengeringkan pakaian? Di manakah pula perginya
suara bising enjin tadi? Jawabnya ialah ketika dia di petik tadi, ia berada di
satu alam yang lain, manakala ketika di padam pula ia berada di satu alam lain.
Ketika di petik tadi, ia berpusing-pusing memutarkan baju, ia bising kerana
bekerja untuk mengeringkan pakaian tersebut. Natijahnya pakaian tersebut jadi
bersih. Manakala ketika di padam pula, tiada berpusing-pusing, tiada
berputar-putar dan tiada bunyi bising. Natijahnya baju itu tidak bersih, ia
kotor sebagaimana asalnya.
Dua keadaan yang berbeza ini dapatlah memberikan
gambaran antara kehidupan dang terdapat ruh di dalamnya dan kematian yang ruh
telah keluar dari berada di dalamnya.
No comments:
Post a Comment