Sunday, May 18, 2014

alam arwah dan ruh manusia

Alam arwah adalah satu alam ghaib yang sangat luas dan seni, tidak dapat di capai melalui akal dan pancaindera. Terangkum di dalam alam ruh ini ialah alam lahut dan alam jabarut. Di alam inilah, unsur manusia yang pertama di jadikan dan di simpankan sebelum bercantum dengan jasad. Bersama dengan kejadian ruh-ruh manusia inilah terdapatnya kediaman sebahagian malaikat.


RUH MANUSIA


Ruh manusia di jadikan dari cahaya dan masih berbentuk cahaya ketika di alam ruh. Al Quran dengan jelas sekali mendedahkan kepada kita bagaimana ruh ini telah memperakui Allah sebagai satu-satu tuhannya yang berhak di sembah. Firman Allah:



PENGERTIAN RUH

Ruh di ertikan sebagai satu jawhar bercahaya yang sangat lembut bersifat ketuhanan berasal dari alam yang tinggi. Dalam kitab-kitab tasauf, ulama’ telah menta’rifkannya sebagai:
جوهرنورانى ربانى  لطيف  سماوى
Objek bercahaya bersifat (di bangsakan kepada) ketuhanan yang lembut dari alam yang tinggi.

Dari definasi di atas, dapatlah kita faham bahawa ciri-ciri ruh itu adalah:

1)      Satu jawhar - makhluk kejadian Allah yang sangat unik. Keunikannya menjadi misteri yang belum dapat di singkap sepenuhnya oleh pengkaji-pengkaji Ruh. Termasuk dalam kumpulan jawhar yang bukan berjasad ialah malaikat, jin, syaitan, angin, suara sebagainya lagi.

2)      Nurani - di kaitkan kepada cahaya – pada hakikat asal kejadiannya, ada sudut persamaan antara kejadian ruh dan malaikat. Kedua-duanya di jadikan dari cahaya. Lawannya ialah nariyyun iaitu makhluk yang asal kejadiannya daripada api  seperti jin dan syaitan. (lihat firman Allah dalam Surah Ar Rahman  ayat 15) . Oleh kerana ruh itu di bangsakan kepada cahaya, maka ia mampu bergerak laju  dalam jarak yang jauh dengan cepat.

3)      Yang sangat lembut sehingga dapat menerobos masuk melalui dinding. Ruh sebagaimana malaikat juga tidak dapat di lihat oleh mata kasar dan tidak dapat di kesan oleh panca indera kasar. Lawannya ialah kathif (tebal) seperti cahaya matahari, bulan dan bintang-bintang, asap, batu, air dan angin dan bunyi yang boleh di halang oleh benda kasar seperti dinding.

4)      Bersifat ketuhanan - di sandarkan kepada tuhan kerana kemuliannya yang khusus telah di berikan Allah kepadanya. Maka setiap makhluk yang hidup memerlukan kepada ruh. Ruh ini sentiasa menasihati akal dan jiwa supaya sentiasa berada di bawah keredhaan Allah. Ia juga sentiasa berada dlama keadaan berzikir Allah Allah Allah berterusan tanpa putus

5)      Berasal dari alam tinggi (langit). Yang di maksudkan dengan alam tinggi ini ialah suatu tempat yang lebih mulia dari tempat kita di sini di mana di situ berkumpulnya makhluk mulia seperti para malaikat dan tidak mampu di capai oleh syaitan. Hakikatnya kita tidak mengetahui kerana kerajaan Allah itu amatlah luas dan pengetahuan kita amat sedikit. Yang pastinya ia bukanlah di dunia ini.
Maka Ruh bukan seperti produk keluaran Amerika atau Hong Kong. Oleh kerana itulah seseorang yang mengkaji kejadiannya akan mendapati bahawa kejadiannya adalah sebenarnya sesuatu yang amat unik. Tempat ini di kongsi bersama oleh para malaikat manakala syaitan tidak dapat tiba ke tempat tersebut kerana setiap kali ia ingin memasuki kawasan tersebut, ia di panah oleh panahan berapi. Firman Allah
  

EPISTOMOLOGY RUH

Perkataan ruh sebagaimana yang kita semua mengetahui adalah berasal dari perkataan Arab. Untuk kita memahami lebih mendalam, perkataan rah, reh dan ruh adalah perkataan-perkataan yang menarik untuk di fahami Di sana ada kaitan yang rapat diantara ruh dan reh. Ruh bererti ruh manakala reh bererti angin. Kedua-duanya mempunyai sudut persamaan iaitu kedua-duanya adalah kejadian yang tidak dapat di lihat oleh mata tetapi dapat di ketahui kehadirannya. Ada angin dapat di ukur dengan adanya pergerakan seperti daun yang bergoyang manakala wujud ruh dapat di ketahui melalui adanya kehidupan. Maka tiada ruh ertinya mati, demikianlah tiada angin tiada pergerakan.

 Kaitan ruh dengan rehat ialah bahawa bilamana nafsu kecintaan kepada dunia di lepaskan (nafs) dari dalam diri, maka manusia tersebut akan dapat ketenangan, tetapi sebaliknya bilamana nafsu kecintaan dunia tersebut di simpan dalam diri, ia akan menderitakan manusia itu.


HAKIKAT RUH

Menurut Abil Baqa Ayyub Bin Musa El Husaini El Kafawi (1094H/1683M): [1] Ruh adalah jisim yang sangat lembut dan halus. Ia bukanlah madah (objek) yang berjisim kerana ruh itu tidak mengambil tempat. Berbeza dengan madah yang sifatnya mengambil tempat. Ruh berlari dan mengalir di dalam badan manusia secara lembut tanpa di sedari oleh manusia tersebut. Itulah sebabnya bilamana manusia mencari dimanakah ruhnya dalam jasadnya, ia tidak akan dapat melihatnya.

Lantaran itulah ruh seringkali di sifatkan secara majazi dalam pelbagai penulisan Islam laksana bekas yang boleh di isi dengan kebaikan dan keburukan secara banyak atau sedikit sebagaimana mata menerima redup, mendung dan cerah cahaya matahari. Namun begitu hakikatnya yang menerima perubahan baik dan buruk itu ialah nafs iaitu pasangan ruh. Ini kerana mereka berdua hidup berpasangan dalam satu rumah tangga yang dinamakan  hati dan mentadbir jasad. Hakikat berpasangan ini adalah suatu sunnatullah pada sekelian makhluk ini sebagai mana yang di terangkan oleh Allah SWT:

`ÏBurÈe@à2>äóÓx«$oYø)n=yzÈû÷üy`÷ry÷ä3ª=yès9tbr㍩.xs?ÇÍÒÈ

Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat akan kebesaran Allah.
(Surah Adz-Dzaariyaat : ayat 49)

Maka, sebagaimana juga ulama lain, Al Kafawi menyokong pendapat kebanyakan ulama’ tasauf yang mengibaratkan bahawa ruh adalah laksana suami manakala nafs adalah laksana isteri. Kedua-duanya berkumpul secara mesra di dalam badan selama mana manusia itu hidup. Walaupun mereka adalah sepasang laksana sepasang suami isteri, tetapi ruh berasal dari langit iaitu alam tinggi manakala nafs pula berasal dari alam yang rendah iaitu bumi (dunia). Kedua-duanya mempunyai perbezaan tersendiri di mana nafs banyak bergantungan kepada ruh. Bilamana ruh telah keluar dari badan, maka  berlakulah mati. Sebelum ruh keluar dari jasad, naf terlebih dahulu keluar setelah menyaksikan nafsu gagal dalam pertarungan naza` menentang  ruh.
Demikianlah bandingan gandingan antara ruh dan nafs dalam satu badan manusia sebagaimana gandingan suami isteri dalam menjalankan tugas rumah tangga. Setiap seorang dari suami atau isteri itu pula mempunyai bayang-bayang yang tidak akan dapat di pisahkan antara satu sama lain. Maka demikianlah ruh dan nafs juga mempunyai bayang-bayangnya yang tersendiri.





[1] Al Kuliyyat m/s 469 

No comments:

Post a Comment