Sunday, May 18, 2014

ruh dan musuh

RUH DAN MUSUH-MUSUHNYA

Dalam perbincangan yang terdahulu, jelaslah kepada kita bahawa bilamana berada di dalam badan, ruh sebagai satu makhluk yang datang dari alam tinggi akan sentiasa berlawanan dengan anasir-anasir jahat yang datang dari alam rendah yang berebut-rebut menobatkan dirinya sebagai raja dalam kerajaan badan manusia yang bergelar khalifah Allah itu.

SYAHWAT  (النفس الخبيثة   )

Syahwat di panggil sebagai an nafs al khabithah iaitu anasir yang jahat. Walaupun ia bukan berasal dari nafs, tetapi ia mampu membujuk nafs supaya melakukan kejahatan sehingga nafs tadi jatuh ke mertabat lawwamah dan ammarah. Dalam masyarakat kita semenjak zaman silam lagi, alim ulama menyebutkan dengan nama nafsu    dengan di letakkan huruf waw pada hujungnya dan di padamkan perkataan kedua al khabithah itu. Maka jadilah nafsu itu nama panggilan padahal nama sebenarnya adalah nafsu khabithah.

Nafsu Syahawat atau nafs khabithah ini adalah satu cahaya yang gelap dari alam yang rendah yang menjadi kesukaan syaitan menungganginya. Ia setiap masa akan menuju kearah yang di perintahkan oleh  pemandunya (syaitan tersebut). Itulah sebabnya Ibn Rumi menggambarkan nafsu seperti sebuah kenderaan yang pemandunya adalah makhluk yang bernama syaitan.

Syahwat ini, sentiasa membisikkan kepada akal dan jiwa supaya melakukan penderhakaan melalui cara meninggalkan ajaran bapanya(ruh). Bukanlah setakat itu sahaja, tetapi juga sebagaimana lelaki jalang yang tergamak menggoda isteri orang. Syahwat ini berani merosakkan sehingga nafs itu jatuh ke martabat Ammarah dan Lawwamah.

Bilamana nafs telah jatuh ke martabat yang hina, maka nafs dengan tunjuk ajar dari nafsu akan bercakaran dengan ruh pula. Bilamana nafs telah memiliki ammarah yang kuat kerana telah menjadi pengikut nafsu yang setia, ia dengan cara yang lemah lembut seperti seorang isteri yang berkepentingan akan merendahkan martabat ruh sehingga lenyap martabat qudsi dari dirinya, makin lama makin di kotorkan lagi ruh sehingga jatuh ke martabat paling rendah sekali iaitu  akhirnya tumbang juga ke tangga hawwasy. Dalam agenda  menguasai tubuh badan manusia, bilamana nafsu di marahi oleh si bapa (ruh) kerana kejahatannya yang keji, atau bapa (ruh) menasihati akal supaya tidak menurut kehendak nafsu, maka untuk memperolehi kemenangan, nafsu akan memancing simpati dan pembelaan dari si ibu (nafs). Oleh kerana mereka sama-sama datang dari alam yang rendah, nafs akan amat mudah menyokong dan membela nafsu. 

Namun begitu, oleh kerana ruh adalah makhluk yang berasal dari alam tinggi, ia tetap insaf dan sedar dan cuba mempertahankan negara yang bergelar diri manusia ini dari jatuh ke tangan nafsu syaitan. Sekiranya ia dapat memperkuatkan dirinya, maka nafsu tidak berjaya memujuk nafs, ruh qudsi, qarin dan akal. Maka kekalkan ketuanan kerajaan diri manusia dan kekuatannya kepada ruh. Maka ruh dengan keupayaan yang asal berjaya memperolehi kekuatan yang berupa kesejahteraan dari Allah ketika dalam jasad tersebut.
Pertembungan langsung antara nafsu dan ruh sentiasa berlaku berterusan sepanjang masa sehinggalah kemuncaknya ialah bilamana ruh itu mahu keluar meninggalkan jasad dalam satu peristiwa yang di panggil kematian.


MALAKUL MAUT MEMANGGIL RUH KELUAR

Menurut ulama’ tafsir, yang sebenarnya di panggil keluar oleh Malakul Maut ialah ruh bukannya nafs tetapi oleh kerana nafs telah menguasai ruh, maka di serukannya sebagai majazi kepada ruh.
Hal ini boleh kita bandingkan seumpaman dalam rumah tangga, bilamana isteri yang berkuasa membuat segala keputusan, maka di katakana isteri itu sebagai raja kepada rumah tangga tersebut padahal hakikat sebenarnya adalah suami yang menjadi ketua  rumah tangga.
Bilamana malakul maut datang dan memanggil ruh keluar, maka berlaku satu proses yang di panggil naza’. Naza’ bererti berlaku pergelutan sewaktu ruh keluar dari jasad tersebut. Ini kerana syahwat tidak mengizinkan ruh keluar dari jasad kerana bilamana ruh keluar dari jasad, keadaan mati yang berlaku itu akan menghalang syahwat menikmati kenikmatan-kenikmatan duniawi kerana kenikmatan itu hanyalah dapat di rasai sewaktu jasad itu hidup. Maka syahwat akan menghalang dengan sepenuh keupayaannya dengan cara memberkas dan menyiksa ruh agar jangan keluar dari jasad. Pergelutan inilah yang dinamakan sebagai naza’.

Namun begitu ruh mempunyai kekuatan yang bilamana ia kumpulkan, akan dapat melepaskan dirinya daripada cengkaman syahwat tadi. Maka ruhpun keluar dari jasad kerana kepatuhan kepada perintah malaikat tadi adalah suatu yang tidak akan di ingkarkan lagi olehnya








BAHAGIAN KETIKA
Menyingkap  tahap  ruh  dalam diri sendiri  di alam mithal























No comments:

Post a Comment